Ytterst klart och tydligt

Allâh (ta´âlâ) sade:

إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

”Er Herre är förvisso Allâh som skapade himlarna och jorden under sex dagar, därefter reste Han Sig över tronen.”1

Denna och liknande egenskapsrelaterade Qur’ân-verser däribland:

يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ

Allâhs hand är ovanför deras händer.”2

har varit problematiska för otaligt många människor varför de har gått vilse. Vissa av dem började förneka medan andra började likna. Fjärran är Allâh från allt det! Faktum är att Allâh (djalla wa ´alâ) har klargjort sakfrågan ytterst klart och tydligt och inte lämnat något som helst oklart eller problematiskt. Sammanfattningsvis har Han (djalla wa ´alâ) klargjort att sanningen i dessa verser är förknippad med två dogmer:

1 – Allâh (djalla wa ´alâ) liknar inte skapelsens egenskaper.

2 – Allt som Han har beskrivit Sig själv med och allt som Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) har beskrivit Honom med skall betros. Ingen är kunnigare än Allâh om Allâhs egenskaper:

قُلْ أَأَنتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللّهُ

”Är det ni eller Allâh som vet bäst?”3

Därefter finns ingen kunnigare om Allâhs egenskaper än Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) som Han sade om:

وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى

”Och han talar inte av egen drift – det är endast en uppenbarelse som uppenbaras.”4

Den som avfärdar något som Allâh har beskrivit Sig själv med eller det som Hans sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) har beskrivit Honom med eftersom han anser att den bokstavliga skildringen inte tillkommer Allâh (djalla wa ´alâ), har gjort sig själv kunnigare än Allâh och Hans sändebud om vad som tillkommer Allâh (djalla wa ´alâ):

سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ

Fri är du från brister – detta är avskyvärt förtal!”5

Den som tror att Allâhs egenskaper liknar skapelsens egenskaper är en avvikande och vilsen Mushabbih.

Den som bekräftar åt Allâh det som Han har bekräftat åt Sig själv, eller det som Hans sändebud har bekräftat åt Honom, är troende som enar mellan tro på de fullkomliga och majestätiska egenskaperna och dementi av liknelse vid skapelsen. Han är alltså både fri från liknelse och förnekelse. Detta klargjorde Allâh i versen:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

”Ingenting är som Han – Han som hör allt, ser allt.”6

Denna givmilda vers klargör sanningen om de egenskapsrelaterade verserna på ett klart och tydligt vis.

17:54

248:10

32:140

453:3-4

523:16

642:11