Vittnen för skilsmässa

Allâh (ta´âlâ) sade:

فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِّنكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ

””När hennes väntetid närmar sig mot sitt slut, skall han antingen hålla henne kvar eller också låta henne gå, allt i hedersamma former. Och tag två rättsinniga människor bland er själva till vittnen, och avge själva vittnesmål inför Allâh!”1

Han befallde att det finns vittnen när mannen skall ta tillbaka hustrun. Samfundet är enat om att det skall finnas vittnen till det. Vissa har sagt att det är obligatoriskt medan andra har sagt att det är rekommenderat.

Vissa människor tror att vittnen är för skilsmässan och att skilsmässan inte äger rum utan vittnen. Detta tankesätt motstrider samstämmigheten,  Boken och Sunnah. Inga kända, lärda har sagt det. Skilsmässa tilläts först utan att vittnen blev obligatoriska. Vittnena blev obligatoriska först:

”När hennes väntetid närmar sig mot sitt slut, skall han antingen hålla henne kvar eller också låta henne gå, allt i hedersamma former.”

Den avsedda separationen i denna vers är att man lämnar henne när hennes väntetid är över. Detta anses varken vara skilsmässa, tillbakatagning eller  äktenskap. Enligt samstämmigheten måste dessa tre frågor bestå av vittnen.

Till visheterna bakom det är att Djävulen kan få mannen att dölja det så att han till sist skiljer sig från henne tredje gången gillt utan att någon vet om det. Till följd därav förblir hon hemma hos honom samtidigt som hon är förbjuden för honom. Således beordrade Allâh att man har vittnen när man tar tillbaka hustrun så att folket vet hur många gånger man har skilt sig.

Så är det dock inte med skilsmässan. När mannen skiljer sig från hustrun, klargörs det för människorna att hon inte längre är hans kvinna.


1 65-2.