Våra män som bekräftade Allâhs ansikte – var är era som förnekar det? 2

Ibn Mas´ûd (radhiya Allâhu ´anh) sade:

”När slaven säger:

الحمد لله و سبحان الله و لا إله إلا الله و الله أكبر و تبارك الله

”Lov och pris tillkommer Allâh, fri är Allâh från brister, det finns ingen sann gud utom Allâh, Allâh är större och Allâh är väldig.”

täcker en ängel det, tar det under sina vingar och stiger upp med det. Den passerar inte en samling av änglar utan att de ber förlåtelse för den som uttalade det till dess att Allâhs ansikte hälsas med det.”

Därefter läste han upp:

إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ

”De goda orden stiger upp till Honom och den goda handlingen lyfter upp dem.”12

Är det möjligt att tolka Allâhs ansikte på så sätt att den här ängeln stiger upp till dess att lovorden hälsar böneriktningens ansikte i himlen och på jorden? Både du, din opponent, och alla människor med förståelse och kunskap vet att den tolkningen är uppochnedvänd och fel. Den är inte korrekt inom analogier, än mindre inom rapporteringar. Den leder inte till någon vägledning eller någon fromhet.

Hudhayfah (radhiya Allâhu ´anh) sade om Allâhs ord:

لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ

”De som gör det goda och det rätta skall få det högsta goda – och mer därtill.”3

”Det högsta goda är paradiset och mer därtill är beskådning av Allâhs ansikte.”

Abû Mu´âwiyah rapporterade samma sak från Djuwaybir, från adh-Dhahhâk.

Djarîr rapporterade samma sak från Layth, från ´Abdur-Rahmân bin Sâbit.

al-Himânî rapporterade samma sak för oss, från Wakî´, från Abû Bakr al-Hudhalî, från Abû Tamîmah al-Hudjaymî, från Abû Mûsâ al-Ash´arî. Alla sade:

”Det högsta goda är paradiset och mer därtill är beskådning av Allâhs ansikte.”

135:10

2Autentisk berättarkedja enligt al-Hâkim och adh-Dhahabî höll med.

310:26