Teorin som innebär att Allâh inte existerar

Imâm Ibn-ul-Qayyim (rahimahullâh) sade:

Till Satans märkliga konspiration är att han undersöker människan för att veta i fall hon tenderar till djärvhet och mod eller passivitet och svaghet. Om han ser att hon är passiv och svag, kommer han till henne för att försvaga hennes intresse och vilja till det befallda och få henne att se det som besvärligt och ta lätt på att avstå från det. Till sist lämnar hon det helt eller så tar hon lätt på det och slarvar med det…

Vissa hamnade i underdrift och sade att Allâh är varken innanför skapelsen eller frånskild från skapelsen, varken ovanför skapelsen eller nedanför skapelsen, varken bakom skapelsen eller framför skapelsen, varken till höger om skapelsen eller till vänster om skapelsen medan andra hamnade i överdrift och sade att Han är överallt med Sin essens, precis som luften.”1

De är två motsatser i förhållande till Allâh (djalla wa ´alâ). En grupp säger att Han är varken innanför skapelsen, utanför skapelsen, uppe eller ner – var är Han då?

En annan grupp säger att Allâh är blandad med slavarna och överallt. De är panteister, Hulûliyyah. De förstnämnda är Djahmiyyah, Mu´tazilah och till och med Ashâ´irah. De avfärdar Allâhs höghet över tronen och skapelsen. De säger att Allâh är överallt. De säger att Han saknar plats. Fjärran är Allâh från det som de säger.

Ahl-us-Sunnah säger att Han är ovanför Sina slavar:

وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ

“Han är Härskaren ovanför Sina slavar.”2

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ

“Det är Han som har skapat himlarna och jorden under sex dagar. Därefter reste Han Sig över tronen.”3

Han är alltså i en riktning, nämligen i höjden. De vilsna säger att Allâh inte är i en riktning. Ahl-ul-Haqq säger att Han visst är i en riktning, nämligen i höjden. Han (subhânahu wa ta´âlâ) besitter en obegränsad höghet:

وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ

“Han är Härskaren ovanför Sina slavar.”4

وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ

”Han är den Höge, den Väldige.”5

Dessa människor är alltså varandras motsatser. Vissa säger att Han saknar plats varför Han är varken innanför skapelsen, utanför skapelsen, till höger, till vänster… Alltså finns Han inte. Andra säger att Allâh finns överallt och är beblandad med allting. De är panteister.

Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ah säger att Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) är i höjden, ovanför Sina slavar, upprest över Sin tron. Han är inte beblandad med Sin skapelse. Inte heller saknar Han plats, vilket extremisterna säger. Han är visst på en plats, nämligen uppe.

1Ighâthat-ul-Lahfân (1/86).

26:18

357:4

46:18

52:255