Takfîr är ingen liten sak

Fråga: Vissa bröder säger att den som uppfyller islams fem pelare är muslim ändock han inte efterlever profetisk Sunnah som trimmad mustasch, sparat skägg och korta kläder.

Svar: Det stämmer. Han som uppfyller islams fem pelare är muslim. Han är muslim ehuru han rakar skägget och har kläderna under anklarna. Han är faktiskt troende med en svag tro på grund av dessa synder som han vidhåller. Om du säger att han inte är muslim så har du uteslutit honom ur islam. Det är ingen liten sak. Det får vi inte göra utan bevis från Qur’ânen, Sunnah eller samfundets samstämmighet. Att utesluta någon ur islam är en av Allâhs domar som medför väldiga följder. Om vi varken får säga att något är förbjudet eller obligatoriskt utan bevis, så får vi inte heller säga att något eller någon är otro respektive otrogen utan bevis. Det enda som har splittrat det islamiska samfundet är liknande uttalanden som är baserade på vanföreställning. Varför gjorde Khawâridj uppror mot makthavarna och förstörde en massa saker i samfundet? Därför att de gjorde Takfîr för stora synder. De anser att den som gör en stor synd är otrogen som förblir i helvetet och att han måste bekrigas. Den som läser historia vet vilken förstörelse de har vållat.

Otro är alltså ingen liten sak. En person kan göra en massa synder och fortfarande vara troende, dock med en nedsatt tro. Om jag frågar er om det största övergreppet mot en människa, säger ni att det är dråp. Dråp är värre än stöld. Trots det säger Allâh (ta´âlâ) att dråparen är broder till den dräpte. Han (ta´âlâ) sade:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ

”Troende! I fall av blodsutgjutelse skall [regeln om] rättvis vedergällning gälla för er: den frie mannen [skall stå till svars] för [dråp på] en fri man, slaven för [dråp på] en slav, kvinnan för [dråp på] en kvinna. Och om en broder till honom vill efterskänka en del [av gärningsmannens skuld], skall en uppgörelse ingås i vederbörliga former och frågan om erläggande av skadestånd lösas i godo.”1

Vem syftar Han på med hans broder? Den dräpte.

Han (ta´âlâ) sade om de två troende grupperna som krigar mot varandra:

وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

”Om två grupper av troende skulle råka i delo med varandra, försök då mäkla fred mellan dem, men om den ena [gruppen] grovt kränker den andras rätt, ingrip då mot de skyldiga tills de fogar sig efter Allâhs bud; och, om de fogar sig, medla då mellan dem båda med rättvisa och opartiskhet. Allâh älskar de opartiska. De troende är bröder. Försona därför två bröder och frukta Allâh så att ni benådas.”2

Ni ser hur dråparen inte utesluts ur tron. Personen som bekrigar de troende utesluts inte heller ur tron. Vad skall då sägas om personen som rakar sitt skägg och har långa kläder? Säger vi att han inte är muslim? Jo, han är muslim, men hans tro är nedsatt på grund av hans synder.

12:178

249:9-10