Skilladen mellan muslimens och hedningens bön

Allâh (´azza wa djall) sade:

فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ

”Det finns människor som ber: ”Herre! Ge oss det goda i detta liv!” och de skall inte ha någon del i det eviga livets goda.”

Han syftar på idoldyrkarna. I samband med vallfärden bad de Allâh endast om jordiska ändamål. En man kunde säga:

”Allâh! Min fader hade en väldig kupol, stor vingård och mycket pengar. Ge mig det Du gav min fader!”

Allâh (ta´âlâ) sade:

وِمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ  أُولَئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّمَّا كَسَبُواْ وَاللّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ

”Och det finns de som ber: ”Herre! Ge oss det goda i detta liv och det eviga livets goda och förskona oss från Eldens plåga!” De skall få sin del [av det eviga livets goda] efter vad de har förtjänat med sina handlingar. Allâh är snar att kalla till räkenskap.”1

Han syftar på muslimerna. De lärda har delade åsikter om dess betydelse. al-Hasan al-Basrî sade:

”Det goda i detta liv är kunskap och dyrkan och det goda i nästa liv är paradiset.”

Det rapporteras att ´Alî (radhiya Allâhu ´anh) sade:

”Det goda i detta liv är en rättfärdig kvinna och det goda i nästa liv är paradiset.”

Det har rapporterats att profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”Den som får ett tacksamt hjärta, en påminnande tunga och en rättfärdig hustru har fått det goda i de båda liven.”2

Qatâdah sade:

”Det goda i det här livet är sundheten och det goda i nästa liv är också sundheten.”

12:200-202