Satan – djinn eller ängel?

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ

”Och när Vi befallde änglarna att falla ned på sina ansikten inför Âdam föll de ned utom Iblîs som vägrade, full av högmod, och blev en av de otrogna.”1

Det råder delade åsikter om Iblîs. Ibn ´Abbâs och majoriteten av de lärda säger att han är en ängel. al-Hasan sade att han är en djinn och ingen ängel eftersom Allâh (ta´âlâ) sade:

وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ

”Och [minns] hur Vi befallde änglarna att falla ned på sina ansikten inför Âdam, och hur alla föll ned utom Iblîs; han tillhörde djinnerna och han trotsade sin Herres befallning.”2

Han är alltså djinnernas fader liksom Âdam är människornas fader. Han skapades av eld medan änglarna skapades av ljus. Han har avkomma till skillnad från änglarna som saknar avkomma.

Den korrekta åsikten är emellertid den första, ty ordern om Sudjûd var riktad till änglarna.

Beträffande Hans ord:

كَانَ مِنَ الْجِنِّ

”… han tillhörde djinnerna…”

så åsyftar det änglarna som är paradisets väktare (خزنة الجنة). Sa´îd bin Djubayr sade:

”De arbetar i paradiset.”

Andra sade att de är änglar som dyker efter smycken till paradisets invånare. Somliga sade att de är änglar som skapades av eld och fick namnet ”djinner” på grund av deras osynlighet – och Iblîs tillhör dem. Beviset för det är Hans (ta´âlâ) ord:

وَجَعَلُوا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا

”De anser att det råder släktskap mellan Honom och djinner.”3

Det vill säga när de påstår att änglar är Allâhs döttrar. Efter att Allâh hade kört ut honom ur paradiset gav Han honom en avkomma.

12:34

218:50

337:158