Samlag innan bad förbjudet

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِي الْمَحِيضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللّهُ

Håll er därför borta från kvinnorna under deras period och kom inte nära dem förrän de är rena; men när de har renat sig ta dem då till er, så som Allâh har befallt er.”1

Abû Hanîfah (radhiya Allâhu ´anh) anser att om kvinnans månadsperiod upphör efter att dess maximala längd, tio dagar vill säga, har passerat, så får maken ha samlag med henne innan hon badar.

Mudjâhid, ´Atâ’ och Tâwûs sade:

Han får ha samlag med henne innan hon badar om hon tvättar sitt kön.”

De flesta lärda anser det vara förbjudet så länge hon inte har badat eller brukat tayammum vid vattenbrist. Allâh (ta´âlâ) satte två villkor för att det skall vara lovligt att ha samlag med henne:

1 – Månadsperioden skall vara över. Han sade:

حَتَّىَ يَطْهُرْنَ

… förrän de är rena…”

Rena från sin månadsperiod vill säga.

2 – De skall ha badat:

فَإِذَا تَطَهَّرْنَ

… men när de har renat sig…”

De som läser:

حَتَّىَ يَطَهُّرْنَ

menar att det åsyftar bad, liksom Hans (ta´âlâ) ord:

وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ

Och om ni befinner er i ett tillstånd av stor rituell orenhet, skall ni rena er.”2

Det vill säga bada. Det bevisar att samlag innan bad är förbjudet.

12:222

25:6