Rättvis behandling av otrogna

Ibn ´Abbâs sade:

Om Farao hade sagt till mig:

بارك الله فيك

Må Allâh välsigna dig.”

skulle jag sagt:

و فيك

Och dig.”

Och Farao har dött.”

Rapporterad av al-Bukhârî i ”al-Adab al-Mufrad” (1113) med en autentisk berättarkedja i enlighet med Muslims villkor.

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Allâh förbjuder er inte att visa godhet mot dem som inte bekämpar er på grund av tro och inte driver ut er ur era hem, och [Han förbjuder er inte] att bemöta dem med rättvisa och opartiskhet – Allâh älskar de opartiska.”1

Denna vers är ett konkret bevis för att otrogna medborgare som fredar de troende skall behandlas väl och rättvist. Till det hör att om någon av dem hälsar uttryckligt:

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ

”Fred med er.”

så är det inte rättvist, än mindre rättfärdigt, att svara:

و عليك

Och med dig.”

I så fall sänker vi oss till samma nivå som de som säger till oss:

السام عليكم

Död med er.”

Det är helt klart orättvist och Allâh vet bättre.

160:8