På grund av era intensivkurser i Tawhîd gick ni vilse

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

”Och grip alla med ett fast grepp om Allâhs räddningslina och låt er inte splittras! Minns Allâhs välgärningar mot er: fiendskap hade rått mellan er, men Han lät [viljan till] försoning tränga in i era hjärtan och med Hans välsignelse blev ni bröder. Ja, Han räddade er från randen av en flammande avgrund! Så klargör Allâh Sina budskap för er för att ni skall få vägledning. Låt det finnas bland er en grupp av människor som uppmanar varandra att göra gott och anbefaller det som är rätt och förbjuder det som är orätt. Dem skall det gå väl i händer.”1

I dessa verser finns väldiga instruktioner. Det är inte möjligt för muslimen att leva ett korrekt liv så länge han inte uppfyller dess påbud och undviker dess förbud. Fasthållningen vid Allâhs (tabârak wa ta´âlâ) rep måste först och främst börja med troslärorna. Muslimerna måste vara uppmärksamma med sina trosläror och endast ta dem ur Qur’ânen och Sunnah och gå på det ädla sändebudets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam), hans ädla följeslagares och deras rättmätiga efterföljares väg.

Det måste läggas fokus på denna princip. Det är inte tillåtet att ignorera den och försumma den, vilket många grupper och sekter gör. De tar lätt på den här principen som utgör en grundläggande punkt i samtliga ädla sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhim wa sallam) kall. De började med denna princip. Den var deras utgångspunkt. Därifrån börjar islam och dess väldiga pelare och andra principer och många grenar. Alla är de baserade på denna väldiga princip. Det finns inget värde i en religion utan denna grund. Det finns inget värde i samfundet utan denna grund. Den mest grundläggande grunden är Tawhîd med dess typer; Tawhîd-ur-Rubûbiyyah, Tawhîd-ul-Asmâ’ was-Sifât och Tawhîd-ul-´Ibâdah. Dessa ämnen måste förstås. Det räcker inte med timmar och dagar. Samtliga texter i ämnet måste tas med och förstås och bekräftas utmed vad de bevisar. När samfundet tar lätt på det faller de i lustar och villfarelser.

13:103-104