Muslimer är människor, andra är vilsnare än boskap

Allâh (´azza wa djall) sade:

وَإِذَا رَأَوْكَ إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَذَا الَّذِي بَعَثَ اللَّهُ رَسُولًا إِن كَادَ لَيُضِلُّنَا عَنْ آلِهَتِنَا لَوْلَا أَن صَبَرْنَا عَلَيْهَا وَسَوْفَ يَعْلَمُونَ حِينَ يَرَوْنَ الْعَذَابَ مَنْ أَضَلُّ سَبِيلًا أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا

När de ser dig vill de försöka göra narr av dig [och säger:] ”Är detta den man som skall vara Allâhs sändebud? Hade vi inte varit så trogna mot våra gudar, skulle han ha kunnat förmå oss att överge dem!” Men när de ser straffet skall de inse vem som var vilsnare! Vad anser du om den som gör sina egna lidelser till gud? Tar du ansvar för en sådan människa? Eller tror du att de flesta av dem lyssnar eller att de använder sitt förstånd? Men de är inte bättre än kreatur, nej, de är än vilsnare!”1

Han (ta´âlâ) berättar om hur avgudadyrkarna gjorde narr av sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) när de såg honom. Han (ta´âlâ) sade:

وَإِذَا رَآكَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا

Men när de otrogna ser dig är allt de vill att göra dig till åtlöje.”2

Det vill säga beskyllde honom för brister och defekter. Här sade Han (ta´âlâ):

وَإِذَا رَأَوْكَ إِن يَتَّخِذُونَكَ إِلَّا هُزُوًا أَهَذَا الَّذِي بَعَثَ اللَّهُ رَسُولًا

När de ser dig vill de försöka göra narr av dig [och säger:] ”Är detta den man som skall vara Allâhs sändebud?”

De sade så utav nedvärdering och förnedring:

وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِكَ

Före dig har sändebud gjorts till åtlöje.”3

Han (ta´âlâ) berättade att de sade:

إِن كَادَ لَيُضِلُّنَا عَنْ آلِهَتِنَا لَوْلَا أَن صَبَرْنَا عَلَيْهَا

Hade vi inte varit så trogna mot våra gudar, skulle han ha kunnat förmå oss att överge dem!”

Det vill säga, han höll på att få dem att lämna idoldyrkan, men de härdade, gjorde motstånd och vidhöll. Följaktligen hotade Allâh (ta´âlâ) dem med att säga:

وَسَوْفَ يَعْلَمُونَ حِينَ يَرَوْنَ الْعَذَابَ مَنْ أَضَلُّ سَبِيلًا

Men när de ser straffet skall de inse vem som var vilsnare!”

Därefter klargör Han (ta´âlâ) för Sin profet att den som Allâh har bestämt skall vara olycklig och vilsen kan inte vägledas av någon om inte Allâh (´azza wa djall) vill:

أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ

Vad anser du om den som gör sina egna lidelser till gud?”

Allt han fattar tycke för och tycker om är hans religion och inriktning. Han (ta´âlâ) sade:

أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاء

Kan den vars onda handlingar utmålats för honom i ljusa färger, så att han tror att han handlar rätt, [jämföras med den som följer trons väg]? Nej – Allâh vilseleder den Han vill.”4

Således sade Han här:

أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا

Tar du ansvar för en sådan människa?”

Ibn ´Abbâs:

Under den hedniska tiden kunde en man dyrka en vit sten under en period. När han hade hittat en finare sten började han dyrka den istället för den första stenen.”

Sedan sade Han (ta´âlâ):

أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلً

Eller tror du att de flesta av dem lyssnar eller att de använder sitt förstånd? Men de är inte bättre än kreatur, nej, de är än vilsnare!”

Deras tillstånd är värre än boskapen ute i det fria. Boskapen vet varför de har skapats. Dessa här har skapats för att dyrka Allâh allena samtidigt som de avgudar andra efter att deras ursäkter har upphört och sändebud har sänts till dem.

125:44

221:36

313:32

435:8