Inget verkar utan Allâhs tillstånd

Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) sade:

فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَآرِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ

”De lärde sig av dem hur man sår missämja mellan en man och hans hustru, men de kan inte utan Allâhs tillstånd skada någon med detta; och vad de lärde sig skadade dem själva utan att vara dem till någon nytta.”1

Versen bevisar att magi verkligen existerar och skadar med Allâhs tillstånd, det vill säga med Allâhs vilja. Det finns två sorters tillstånd:

1 – Universellt tillstånd som är förknippat med Allâhs (ta´âlâ) vilja, liksom i den här versen.

2 – Föreskrivet tillstånd, liksom i den föregående versen:

قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللّهِ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ

”Säg: ”Den som är fiende till Djibrîl – som med Allâhs tillstånd låter [uppenbarelsen] sjunka in i ditt hjärta med bekräftelse på det som ännu består [av äldre tiders uppenbarelser] och ger de troende vägledning och ett budskap av hopp.”2

Versen bevisar också att hur stark påverkan ett medel än har, så är den underordnad Allâhs beslut och öde. Den verkar nämligen inte självständigt. Inga av samfundets grupper motsäger denna princip frånsett Qadariyyah som menar att slavarnas handlingar är självständiga och inte underordnade Allâhs vilja. Följaktligen utesluter de slavarnas handlingar ur Allâhs förmåga och på så sätt har de gått emot Qur’ânen, Sunnah och följeslagarnas och efterföljarnas samstämmighet.

12:102

22:97