Ignoranta Sûfiyyahs kätteri

I helhet är det uppenbart för var och en som har kunskap om islam att påbud, förbud och allt som för en närmare Allâh, kan endast uppfattas via uppenbarelse. Den som anser att han inte är i behov av sändebudens budskap – ehuru inom en enda sakfråga – för att behaga sin Herre, är tvivelsutan kättare. Det finns otaliga Qur’ân-verser och hadîther relaterade till det ämnet. Han (ta´âlâ) sade:

وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً

”Vi straffar inte förrän Vi sänt ett sändebud.1

Han sade inte ”förrän de mottar inspirationer”. Han (ta´âlâ) sade också:

رُّسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ

”Sändebud som förde med sig ett glatt budskap om hopp och varnande ord, för att människorna, efter sändebuden, inte skall kunna skylla på [okunnighet] inför Allâh.”2

وَلَوْ أَنَّا أَهْلَكْنَاهُم بِعَذَابٍ مِّن قَبْلِهِ لَقَالُوا رَبَّنَا لَوْلَا أَرْسَلْتَ إِلَيْنَا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آيَاتِكَ مِن قَبْلِ أَن نَّذِلَّ وَنَخْزَى

”Om Vi hade förintat dem med straff, innan den, skulle de ha sagt: ”Herre! Om du hade låtit ett sändebud komma till oss skulle vi ha lytt Dina bud hellre än vi hade dragit på oss förödmjukelser!”3

Därmed inser du kätteriet hos många ignoranter som hävdar Tasawwuf och påstår att de och deras lärare följer en dold väg som är överensstämmande med sanningen hos Allâh, ändock den går emot den uppenbara föreskriften liksom al-Khadhir gick emot Mûsâs uppenbara kunskap. Ideologin att sanningen huserar i det dolda som går emot det uppenbara medför absolut uteslutning ur islam.

117:15

24:165

320:134