Ibn ´Uthaymîn om att Djihâd inte är obligatoriskt för alla muslimer

Det råder inga tvivel om att en av de bästa handlingarna är att söka kunskap om Sharî´ah. Faktum är att det motsvarar Djihâd för Allâhs sak. Allâh (tabârak wa ta´âlâ) sade:

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ

”Men alla troende bör inte gå ut i strid. Om några i varje grupp blir kvar kan de fördjupa sina kunskaper i religionen för att sedan [förmana och] varna de sina vid deras återkomst, [varna dem] att vara på sin vakt.”1

Allâh (´azza wa djall) klargjorde att alla troende inte kan ge sig ut i Djihâd för Allâhs sak. Det skulle i så fall innebära att all annan, nödvändig välfärd stannar upp. Sålunda vet vi att Djihâd inte kan vara obligatoriskt för alla muslimer till skillnad från vad vissa människor säger i dag. De säger att alla muslimer måste gå ut i Djihâd. Det är ett fel som motstrider Qur’ânen. Ty Allâh sade:

وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً

”Men alla troende bör inte gå ut i strid.”2

Det går alltså inte.

Därefter befallde Han att vissa av dem beger sig medan andra stannar kvar för att lära sig religionen för att sedan varna de sina vid deras återkomst. Djihâd är dock obligatoriskt för alla vid speciella tillfällen.

1 9:122

2 9:122