Ibn ´Uthaymîn om att det är obligatoriskt att varna för självmordsattentat

Fråga: Vi finner frågan om dem som hamnar i helvetet under en lång tid vara problematisk. Kommer självmördaren från Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) samfund att förbli i helvetet?

Svar: Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) berättade att den som tar sitt liv med järn eller gift kommer att straffas med det i helvetet under en lång tid. Detta sade han som en avskräckning. Det värsta dödandet är självmord. Det är ju mer obligatoriskt för människan att försvara sig själv än att försvara andra. Hur kan man då ta sitt eget liv? Det är en större synd. I detta fall är profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ord ”under en lång tid” en avskräckning. De påminner om Allâhs (ta´âlâ) ord:

وَمَن يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا

”För den som avsiktligen dödar en troende är straffet helvetet, och där skall han förbli i en lång tid; han skall drabbas av Allâhs vrede och Allâh skall fördöma honom och utlämna honom åt det svåraste lidande.”1

Härmed klargörs det att självmordsbombarna som sätter på sig destruktiva medel, som bomber och annat, och är de första som dör, berörs av detta hot. De är syndiga och de gör ett väldigt stort fel. Men i och med att de är okunniga människor som har missförstått frågan, hoppas vi på att de undkommer det här hotet.

Vi är ålagda att klargöra för människorna att handlingen är osund och förbjuden.

Det är märkligt att vissa människor argumenterar för den här förbjudna handlingen, som också är en av de största synderna, med al-Barâ’ bin Mâliks (radhiya Allâhu ´anh) handling i samband med belägringen av lögnaren Musaylamahs fästning vars port var låst. Han bad sina kamrater att kasta in honom innanför murarna för att öppna porten åt dem. De gjorde så. Han kom in och öppnade porten. Vissa argumenterar med den här händelsen för att självmord är tillåtna. Finns häri något bevis? Det finns inget bevis. al-Barâ’ bin Mâlik överlevde medan självmördaren dör med all säkerhet. Vad gäller al-Barâ’ bin Mâlik, dödade han inte sig själv. Det är sant att han tog en risk, men det fanns också en chans att överleva, vilket han också gjorde. Han dog inte. Vad som påminner om al-Barâ’ bin Mâliks handling är att någon ger sig in i den otrogna fienden och slåss tappert till höger och vänster. Det finns dock en chans att han överlever. Angående självmördaren, finns det ingen chans att han överlever.

Således är det obligatoriskt att inte stödja dessa handlingar. Faktum är att vi skall varna för dem.

1 4:93