Hövligt talesätt med Allâh

Allâh (tabârak wa ta´âlâ) berättade att Ibrâhîm (´alayhis-salâm) sade:

وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ

Och när jag blir sjuk, återger Han mig hälsan.”1

Han bifogade sjukdomen till sig själv, om än det är Allâh som beslutar, bestämmer och skapar den. Han bifogade den till sig själv utav hövlighet. På samma sätt befallde Allâh den bedjande att säga:

اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

Led oss på den raka vägen den väg de vandrat som Du har välsignat med Dina gåvor; inte de som har drabbats av vrede och inte de som har gått vilse!”2

Här bifogas begåvningen och vägledningen till Allâh (ta´âlâ) till skillnad från vreden samt villfarelsen som bifogas till slavarna. Likaså sade djinnerna:

وَأَنَّا لَا نَدْرِي أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَن فِي الْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا

Vi vet inte om de som lever på jorden skall få det onda eller om deras Herre vill [ge dem] kunskap om rätt och orätt.”3

Alltså sade Ibrâhîm:

وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ

Och när jag blir sjuk, återger Han mig hälsan.”

Om jag blir sjuk, kan bara Han bota mig genom försedda åtgärder:

وَالَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ

Han skall låta mig dö och därefter väcka mig till nytt liv.”4

Det är Han som ger liv och död. Ingen annan klarar av det. Det är Han som inleder skapelsen och som skall förnya den.

126:80

21:6-7

372:10

426:81