Förstå detta för att undkomma oklarheter

172 – Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

”På Domedagen skall Allâh säga till personen som får det lättaste straffet i Elden: ”Människa! Vad tycker du om din liggplats?” Hon kommer att svara: ”Den värsta liggplatsen.” Då sägs det till henne: ”Om du hade ägt världen och allt som finns i den, skulle du lösgjort dig med allt det?” Hon skall svara: ”Ja.” Då säger Han: ”Du ljuger! Jag ville att du gör något som är mindre än så när du var i Âdams rygg: avguda inte något med Mig så skall Jag inte sätta dig i Elden. Men du valde avguderiet.” Därpå tas hon till Elden.”1

Ibland nämns viljan i föreskriften på oinskränkt vis. I det fallet är den generell och omfattar det goda och det onda, vägledningen och villfarelsen. Han (ta´âlâ) sade:

فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا

Allâh vidgar bröstet hos den som Han vill vägleda, så att det kan fyllas av islam, men hos den som Han vill låta gå vilse låter Han bröstet pressas samman i ångest.”2

Denna vilja verkställs oundvikligt.

Ibland nämns viljan som ett synonym till kärlek och välbehag. Han (ta´âlâ) sade:

يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ

Allâh vill göra det lätt – inte tungt – för er.”3

Det är denna betydelse som nämns i hadîthen:

Jag ville att du gör något som är mindre än så när du var i Âdams rygg…”

Det vill säga att Jag tyckte om. Denna sorts vilja kan undkommas. Allâh (tabârak wa ta´âlâ) tvingar ingen till att lyda Honom om än det är syftet med skapelsernas existens:

فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ

Låt därför den tro som vill tro, och låt den förneka tron som vill förneka den.”4

Utmed det är det möjligt att Allâh (tabârak wa ta´âlâ) vill att slaven gör något som Han inte tycker om och att Han tycker om att slaven gör något som Han inte vill. Denna vilja kallar Ibn-ul-Qayyim (rahimahullâh) för ‘universell vilja’ och baserar det på Hans (ta´âlâ) ord:

إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ

Om Han vill att något skall vara säger Han endast till det: ”Var!” – och det är.”5

Samtidigt kallar han viljan som är överensstämmande med Hans välbehag för ‘föreskriven vilja’. Den som förstår denna indelning undkommer många oklarheter relaterade till ödet och beslutet samt Djabriyyahs och Mu´tazilahs ideologier. Den förklaras ingående i Ibn-ul-Qayyims (rahimahullâh) ädla bok ”Shifâ’-ul-´Alîl”.

1al-Bukhârî (2/333) och Muslim (8/134).

26:125

32:185

418:29

536:82