En väg mellan överdrift och underdrift

Vi har förmodligen fått uppleva frukterna av förruttnelsen, den destruktiva hårdheten och dylikt liksom vi har fått uppleva frukterna av det som kallas för Tamyî´, slapphet, och kompromisser. Båda är fel. Det skall vara en måttlig metodik som Allâh är nöjd med och berömt detta samfund för. Allâh (ta´âlâ) sade:

وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنتَ عَلَيْهَا إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَن يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّن يَنقَلِبُ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِن كَانَتْ لَكَبِيرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللّهُ وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ إِنَّ اللّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُوفٌ رَّحِيمٌ

”Och Vi har gjort er till ett mittens samfund, för att ni skall stå som vittnen mot alla människor och sändebudet vara vittne mot er. Den böneriktning som du [Muhammad] förut iakttog gav Vi dig enbart för att skilja dem som följer sändebudet från dem som vänder honom ryggen. Detta har varit en svår [prövning] utom för dem som [i allt] vägleds av Allâh. Det är rätt och rimligt att Allâh inte låter er tro bli utan belöning; Allâh är barmhärtig och ömmar för människorna.”1

Måttliga mellan underdrift och överdrift. Sanningen ligger mellan dem två. Sanningen är måttlig. Allâhs väg är måttlig mellan underdrift och överdrift. Det skall inte finnas någon underdrift eller överdrift i den här religionen. Båda är förbjudna. De medför negativa följder som svartmålar islam i alla tider. De har svartmålat Salafs metodik i dag.

Det finns människor som tillskriver sig Salafs metodik och tillämpar politikernas metodiker, slapphet och kompromisser. De kallar det för ”vishet”.

Det finns också en hårdhet som dödar och kväver Salafs metodik och lockar människorna från den.

Båda är fel. Det är måttlighet som ger Salafiyyah dess sanna skepnad av skönhet, fägring, lätthet och avstånd från allt motbjudande. Det ädla sändebudet (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade lära sitt samfund och sina budbärare och sändebud som kallade till Allâhs religion:

”Underlätta och försvåra inte. Ge glada budskap och avskräck inte.”2

Vissa människor tror att det är underlättande att kompromissa. Till följd därav kompromissar de. De tror att visheten som Allâh påbjuder handlar om att kompromissa och tillämpa politiska vägar som dödar islam. Båda är fel.

Andra människor förstår från att hålla sig till Qur’ânen och Sunnah och varna för innovationer att man skall vara oinskränkt sträv, hård och respektlös och anta varje väg som skrämmer iväg människorna från Salafiyyah. Jag tror att detta händer mycket i varje islamiskt land däribland Algeriet.

Ni har fått smaka på dessa två metodikers frukter; en metodik som går ut på att vara slapp, kompromissa och försvara falskheten på djävulska sätt och en metodik som är för hård och tar först och främst död på Salafiyyah och Salafiyyûn.

12:143

2al-Bukhârî (69) och Muslim (1732).