Det korrekta förhållandet till Sûfiyyah

Jag har redan nämnt i samband med kapitlet Maryam att det finns Sûfiyyah som följer sanningen. Det finns tvivelsutan Sûfiyyah som följer den raka vägen och handlar utmed Qur’ânen och Sunnah. Så har de behandlat hjärtans sjukdomar och vaktat dem, kontrollerat dem och känt till deras tillstånd. Det är allmänt känt att de har talat om hjärtans tillstånd ingående. Några av dessa är ´Abdur-Rahmân bin ´Atiyyah, eller Ibn Ahmad bin ´Atiyyah eller Abû Sulaymân bin ´Askar ad-Dârânî, ´Awn bin ´Abdillâh, även känd som ”samfundets vise man”, och deras jämlikar som Sahl bin ´Abdillâh at-Tustarî, Abû Tâlib al-Makkî, Abû ´Uthmân an-Naysâbûrî, Yahyâ bin Mu´âdh ar-Râzî, al-Djunayd bin Muhammad och de som följer deras väg. Dessa män behandlade sina hjärtan med Qur’ânen och Sunnah. De avvek inte från Qur’ânen eller Sunnah ytligt eller innerligt. De visade inget som gick emot Sharî´ah. Således är det olämpligt och fel att säga att alla Sûfiyyah är vilsna. Det är Qur’ânen och Sunnah som avgör vad som är sant och osant. De Sûfiyyah som följer Allâhs sändebuds (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) tal, handlingar och vägledning, liksom de omnämnda individerna, hör till de praktiserande lärda. Det är inte tillåtet att säga att de är vilsna. Dock är man vilsen om man avviker från det omnämnda.

Visserligen är det sant att den senaste tiden, och likaså en lång tid dessförinnan, är de flesta som associeras med Tasawwuf lurendrejare. De visar religion för att vilseleda okunniga lekmän och studenter med svaga intellekt så att de kan lägga vantarna på anhängare och tjänare, egendomar och posteringar. I själva verket är de avskärmade från sann Sûfiyyah. De handlar inte utmed Qur’ânen eller Sunnah. Deras angrepp på svaga intellekt är värre än alla andra gruppers angrepp. Sålunda är det obligatoriskt att hålla dem på avstånd och ta skydd av Qur’ânen och Sunnah mot deras villfarelse. Det spelar ingen roll om de gör underverk, ty poeten hade rätt när han sade:

Om du ser en man flyga eller gå på vatten

utan att stanna vid Sharî´ahs gränser

så skall du veta att han kan göra så för att straffas sen

eller också är han en innovatör

Allting handlar om Allâhs (ta´âlâ) ord:

لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلاَ يَجِدْ لَهُ مِن دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَلاَ نَصِيرًا وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتَ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلاَ يُظْلَمُونَ نَقِيرًا وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لله وَهُوَ مُحْسِنٌ واتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلاً

”Här är det inte fråga om vad ni önskar eller vad efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser önskar och hoppas. Den som gör ont skall straffas för detta och han skall varken finna beskyddare eller hjälpare vid sidan av Allâh. Men den som gör gott och har tron – man eller kvinna – skall stiga in i paradiset och de skall inte lida ens så mycken orätt som [kunde fylla] skåran i en dadelkärna. Vem uppfyller religionens krav bättre än den som i allt underordnar sin vilja under Allâhs, som gör det goda och det rätta och följer Ibrâhîms rena, ursprungliga tro? – Ibrâhîm, som Allâh utvalde till Sin förtrogne.”1

Den vars handlingar motstrider Sharî´ah, som exempelvis dagens Sûfiyyah, är vilsen. Den vars handlingar stämmer överens med vår profets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) budskap är vägledd.

1 4:123-125