Det döva och blinda förtjänar inte att dyrkas

Ibrâhîm (´alayhis-salâm) sade till sin fader:

يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا يَسْمَعُ وَلَا يُبْصِرُ وَلَا يُغْنِي عَنكَ شَيْئًا

”Fader! Varför tillber du [stenar] som varken kan höra eller se och som är dig till ingen nytta?”1

Ibrâhîm (´alayhis-salâm) menade att hans gud var tvärtemot statyn; Han hör med hörsel och ser med syn. Om det hade varit utmed din, al-Marîsî, förklaring skulle Ibrâhîms fader sagt till Ibrâhîm:

”Din gud hör inte heller med hörsel och inte heller ser Han med syn.”

Allâh sade om arabernas statyer:

أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا

”Har de kanske fötter att gå med eller händer att slå med eller ögon att se med eller öron att höra med?”2

Det betyder att Allâh är tvärtemot dem; Han har händer att slå med, Han har ögon att se med och Han har hörsel att höra med.

119:42

27:195