Bevittnad skilsmässa

Att en skilsmässa skall bevittnas är hela samfundet enat om. Vissa säger att det är obligatoriskt, andra menar att det är rekommenderat. Vissa tror att vittnesbördet berör själva skilsmässan och att obevittnad skilsmässa är ogiltig. Den uppfattningen går emot Salafs samstämmighet, Qur’ânen och Sunnah. Inga kända lärde har någonsin delat den åsikten. När skilsmässan blev tillåten befalldes inget vittnesbörd. Vittnesbördet befalldes i samband med:

فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِّنكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ

När deras väntetid närmar sig sitt slut, skall ni antingen hålla dem kvar eller också låta dem gå, allt i hedersamma former. Och tag två rättsinniga människor ur er krets till vittnen, och avge själva vittnesmål inför Allâh!”1

Versen syftar på separationen efter att vänteperioden tagit slut, vilket är vare sig skilsmässa, tillbakatagande eller giftermål. Enligt samstämmigheten skall separationen inte bevittnas. Alltså vet man att det är tillbakatagandet som skall bevittnas.

165:2