Bevis ur Qur’ânen för Awliyâ’s underverk

Allâh (ta´âlâ) sade:

أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَالَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ

”Helt visst skall de som är nära Allâh aldrig känna fruktan och ingen sorg skall tynga dem, de som tror och ständigt har Honom för ögonen.”1

Du skall hålla fast vid din kunskap att Sanningens folk bekräftar Awliyâ’s underverk och att de är rena och pågående faktum i samtliga tider. De bevisas av logiken och uttryckliga texter i Qur’ânen och Sunnah.

Vad gäller logiken, är de möjliga. Bara för att de sker betyder de inte att en religiös grund upphör. Således är det obligatoriskt att bekräfta Allâhs (ta´âlâ) styrka till det. Det som det finns styrka till kan alltså också äga rum.

Vad gäller de rapporterade bevisen, kommer de från väldiga Qur’ânen och de mångfaldiga hadîtherna. Till dessa verser hör Allâhs (ta´âlâ) ord om Maryam:

وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا

”Och ruska på palmstammen så skall mogna och saftiga dadlar falla ner omkring dig.”2

Abûl-Ma´âlî sade:

”De lärda är enade om att Maryam inte var profet.”

Samma sak sade andra. Hon var en Waliyyah och sanningsenlig kvinna, vilket Allâh sade om henne.

Allâh (ta´âlâ) sade också:

كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقاً قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللّهِ إنَّ اللّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاء بِغَيْرِ حِسَابٍ

”Var gång Zakariyyâ besökte henne i helgedomen, fann han henne försedd med föda. Och när han frågade henne: ”Maryam, varifrån har du fått detta?” svarade hon: ”Det är från Allâh; Allâh skänker Sitt goda i överflöd till den Han vill.””3

Till detta hör även mannen hos Sulaymân (´alayhis-salâm) som sade:

قَالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ

”Den som hade kunskap om uppenbarelsen sade då: ”Jag skall föra hit den innan din blick återvänder till ditt öga!”4

De lärda sade att han inte var profet. Abûl-Ma´âlî  bevisade samma sak med berättelsen om Mûsâs moder. Samma sak bevisade al-Qushayrî med berättelsen om Dhûl-Qarnayn och Khidhr med Mûsâ. Han sade:

”Han var ingen profet. Han var en Walî.”

Detta stämmer dock inte överens med korrekta åsikten som följs av majoriteten som säger att han var en profet. Det har även sagts att han till och med var en profet och ett sändebud. Andra sade att han var en Walî. Somliga sade att han var en kung.

Till det hör även berättelsen om Grottfolket och alla underverk som de stod för. Abûl-Ma´âlî och andra sade:

”Det råder enighet om att de inte var profeter.”

1 10:62-63.

2 19:25

3 3:37

4 27:40