Är eder föraktfulla eller förbjudna?

Talare: Imâm Muhammad bin Sâlih bin ´Uthaymîn
Källa: Fatâwâ-ul-Mar’ah, sid. 68
publicerad
20.06.2006

Fråga: Är det tillåtet att ändra en ed om man
finner att det förekommer en annan fråga som har mer rätt att fullbordas?

Svar: Innan jag svarar på
frågan, vill jag lägga fram en inledning till själva ämnet. En person
bör inte avlägga eder. De är antingen föraktfulla eller förbjudna. Profeten
(sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade (i betydelse):

”Det medför inget gott utan tas endast ut från den snåle.”
(al-Bukhârî (6608) och Muslim (1639))

Det goda som du hoppas på av eden, är inte eden anledningen
till.

Många sjuka människor avlägger en ed att de skall göra
det ena och det andra om de tillfrisknar. Vissa blir av med saker och
ting och avlägger en ed att de skall göra det ena och det andra om de
finner det borttappade. Om personen skulle tillfriskna eller finna det
borttappade, bör han veta att det inte är eden som har helat honom eller
hittat saken. Allt det där är från Allâh (´azza wa djall). Allâh
är givmildare än att Han behöver ett villkor för att tillbes.

Om du vill att Allâh skall hela den sjuke och få det
borttappade återfunnet, skall du fråga Honom (subhânahu wa
ta´âlâ). Vad gäller eder, saknar de bevis. Många människor som avlägger
eder blir lata i att uppfylla eden efter att de fått det de ville
ha. Ibland händer det till och med att man låter bli att uppfylla
eden. Detta är oerhört allvarligt. Lyssna till vad Allâh (ta´âlâ) säger:

وَمِنْهُم
مَّنْ عَاهَدَ
اللّهَ لَئِنْ
آتَانَا مِن
فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ
وَلَنَكُونَنَّ
مِنَ الصَّالِحِينَ
فَلَمَّا آتَاهُم
مِّن فَضْلِهِ
بَخِلُواْ بِهِ
وَتَوَلَّواْ
وَّهُم مُّعْرِضُونَ
فَأَعْقَبَهُمْ
نِفَاقًا فِي
قُلُوبِهِمْ
إِلَى يَوْمِ
يَلْقَوْنَهُ
بِمَا أَخْلَفُواْ
اللّهَ مَا وَعَدُوهُ
وَبِمَا كَانُواْ
يَكْذِبُونَ

”Och det finns sådana
bland dem som ger Allâh detta löfte: ”Om Han skänker oss något av
Sitt goda skall vi sannerligen ge till de fattiga och vi skall leva ett
rättskaffens liv.” Men när Han ger dem något av Sitt goda klamrar
de sig girigt fast vid det, vänder ryggen till och vägrar att infria sitt
löfte. Och då låter Han följden bli att hyckleriet slår
djupa rötter i deras hjärtan och får växa intill den Dag då
de skall möta Honom, detta därför att de bröt sitt löfte till Allâh och
inte upphörde med sina lögner.” (9:75-77)

Vad gäller svaret på frågan, säger vi följande:

Om en person avlägger en ed för att utföra något, och
därefter inser att det förekommer något annat som är bättre än det,
för en närmare till Allâh och nyttigare för Allâhs tjänare, är det ingen
fara att ändra eden till det som är bättre. Beviset för det är att en
man kom till profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och sade:

”Allâhs sändebud, jag avlade en ed att förrätta bönen i Jerusalem
om du erövrar Makkah.” Då sade han (i betydelse): ”Förrätta bönen
här.” Därefter sade mannen åter igen samma sak. Han sade (i betydelse):
”Förrätta bönen här.” Åter igen sade mannen det och då sade
han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) (i betydelse): ”Gör som du vill.”

Detta bevisar att det är tillåtet att lämna den avlagda
eden för det som är bättre än den.