Är det verkligen möjligt att förstå bevisen så?

Jag skall nämna Qur’ân-verser och sammanbundna rapporteringar kring Allâhs ansikte så att de lärda kan se ifall din tolkning har någon som helst poäng. Om du inte tror på dem så skall du veta att de Allâhs troende slavar som är bättre än du tror på dem. Allâh (ta´âlâ) sade:

كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ وَيَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

”Allt på jorden skall förgå; men din Herres ansikte förblir i evighet i dess majestät och härlighet.”1

كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ

”Allt skall förgå utom Hans ansikte.”2

إِلَّا ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلَى

”… men av kärlek till sin Herres ansikte, den Högste.”3

وَلِلّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ

”Öst och väst tillhör Allâh och vart ni än vänder er så är Allâhs ansikte där.”4

إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورًا

”Det är för Allâhs ansiktes skull vi ger er att äta och vi väntar ingen gengåva och inget tack från er.”5

Den som förnekar alla dessa verser och säger att de handlar om skapade ansikten och inte alls om Allâhs ansikte är förvisso förlorad.

224 – De är överensstämmande med autentiska hadîther från Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) däribland det som ´Uthmân bin Abî Shaybah berättade för oss: Djarîr berättade för oss, från al-A´mash, från ´Amr bin Murrah, från Abû ´Ubaydah, från Abû Mûsâ al-Ash´arî som sade:

”Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) predikade för oss om fyra saker och sade: “Allâh sover inte och det tillkommer inte Honom att sova. Han sänker och höjer vågen. Till Honom stiger natthandlingarna upp innan dagshandlingarna och dagshandlingarna innan natthandlingarna. Hans ridå är ljuset; om Han hade avtäckt det, skulle Hans ansiktes ljus bränt allt Han ser av Sin skapelse.”6

Är det riktigt, din opponent, att hadîthen betyder att de goda handlingarnas ansikte och böneriktningens ansikte bränner allt som de får syn på? En muslim betvivlar inte dess falskhet och omöjlighet.

225 – Sulaymân bin Harb berättade för oss, från Hammâd bin Zayd, från ´Amr bin Dînâr, från Djâbir bin ´Abdillâh som sade:

”När:

قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِكُمْ أَوْ مِن تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ

”Säg: ”Han är den som har makt att låta ett straff drabba er ovanifrån eller underifrån eller att så förvirring och splittring i era led och låta några av er få utstå övergrepp från de andras sida.” Se hur Vi förtydligar budskapen för att de skall förstå.”7

hade uppenbarats sade Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

أعوذ بوجهك

”Jag söker skydd hos Ditt ansikte.”8

Är det möjligt, din opponent, att det betyder att han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sökte skydd hos de goda handlingarnas och böneriktningens ansikte? Det är inte tillåtet att be om skydd hos något annat ansikte än Allâhs ansikte och Hans ord. Man ber inte om skydd hos en skapelses ansikte.

226 – Sulaymân bin Harb berättade för oss, från Hammâd bin Zayd, från ´Atâ’ bin as-Sâ’ib, från sin fader, från ´Ammâr bin Yâsir som berättade att Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) brukade be:

اللهم إني أَسْأَلكَ لَذَّةَ النَّظرِ إِلى وَجْهِكَ

”Allâh! Jag ber Dig om njutningen av att skåda Ditt ansikte.”9

Kan du verkligen säga att du ber om njutningen av att skåda din böneriktning och dina goda handlingar?

227 – Yahyâ al-Himânî och Abû Bakr bin Abî Shaybah berättade för oss, från Sharîk, från Abû Ishâq, från Sa´îd bin Nimrân, från Abû Bakr as-Siddîq som sade om Hans (ta´âlâ) ord:

لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ

”De som gör det goda och det rätta skall få det högsta goda – och mer därtill.”10

”Mer därtill syftar på beskådningen av Allâhs (ta´âlâ) ansikte.”

Är det möjligt att det vinklas så att det betyder beskådning av de goda handlingarna eller böneriktningen?

228 – Det rapporterade vi även från Mûsâ bin Ismâ´îl och andra som berättade för oss, från Hammâd bin Salamah, från Thâbit al-Bunânî, från ´Abdur-Rahmân bin Abî Laylâ, från Suhayb (radhiya Allâhu ´anh), från profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam)11.

155:26-27

228:88

392:20

42:115

576:9

6Muslim (179).

76:65

8al-Bukhârî (4628), at-Tirmidhî (3065), Ahmad (3/308) och al-Humaydî (1259).

9an-Nasâ’î (1304) och al-Hâkim (1/524) som autentiserade den och adh-Dhahabî höll med.

1010:26

11Muslim (181).