72. Syndaren enligt Ahl-us-Sunnah och Ahl-ul-Bid´a

Shaykh-ul-Islâm Ahmad bin Taymiyyah (rahimahullâh) sade:

Till skillnad från Khawâridj gör de inte Takfîr på muslimer som faller i trots och stora synder. Brödraskapet i tron förblir trots synder. Han (subhânah) sade:

فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ

Och om en broder till honom vill efterskänka en del [av gärningsmannens skuld], skall en uppgörelse ingås i vederbörliga former och frågan om erläggande av skadestånd lösas i godo.”1

وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَاءتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

Om två grupper av troende skulle råka i delo med varandra, försök då mäkla fred mellan dem, men om den ena [gruppen] grovt kränker den andras rätt, ingrip då mot de skyldiga tills de fogar sig efter Allâhs bud; och, om de fogar sig, medla då mellan dem båda med rättvisa och opartiskhet. Allâh älskar de opartiska. De troende är bröder. Försona därför två bröder och frukta Allâh så att ni benådas.”2

Till skillnad från Mu´tazilah förnekar de inte den muslimske syndarens tro till fullo. Inte heller dömer de honom till evig vistelse i Elden. Ibland inkluderas syndaren till tron. Exempelvis sade Han (ta´âlâ):

وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَئًا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ

Den som av misstag har dödat en troende skall befria en troende slav…”3

Ibland inkluderas han inte till tron. Exempelvis sade Han (ta´âlâ):

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

Troende är enbart de som bävar i sina hjärtan då de hör Allâhs namn nämnas, och vilkas tro stärks då de hör Hans budskap läsas upp, och som litar helt till sin Herre.”4

Dessutom sade han (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam):

Horkarlen begår inte hor medan han är troende, spritmissbrukaren dricker inte sprit medan han är troende, tjuven stjäl inte medan han är troende och rånaren rånar inte så att människorna höjer på ögonbrynen medan han är troende.”5

Vi anser att han är troende med en nedsatt tro eller troende med sin tro, syndare med sin stora synd. Således skall det varken sägas att hans tro är fullkomlig eller att han saknar tro.

FÖRKLARING

Till Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ahs dogm hör att de inte förnekar den muslimske syndarens tro till fullo. Inte heller dömer de honom till evig vistelse i Elden. Khawâridj förnekar hans tro medan Mu´tazilah dömer honom till evigt helvete. Ibland inkluderas syndaren till tron. Exempelvis sade Han (ta´âlâ):

وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَئًا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ

Den som av misstag har dödat en troende skall befria en troende slav…”

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَكُونُواْ مَعَ الصَّادِقِينَ

Troende! Frukta Allâh och håll samman med de trovärdiga!”6

De inkluderas till de troende när de troende tilltalas. Däremot inkluderas de inte till de troende när de troende hyllas och beröms. De inkluderas exempelvis inte i Hans (djalla wa ´alâ) ord:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

Troende är enbart de som bävar i sina hjärtan då de hör Allâhs namn nämnas, och vilkas tro stärks då de hör Hans budskap läsas upp, och som litar helt till sin Herre.”

De inkluderas exempelvis inte i hans (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ord:

Horkarlen begår inte hor medan han är troende, spritmissbrukaren dricker inte sprit medan han är troende, tjuven stjäl inte medan han är troende och rånaren rånar inte så att människorna höjer på ögonbrynen medan han är troende.”

Därmed vet man att den fullkomligt troende berörs inte av de fördömdas dom till skillnad från den ofullkomligt troende. Profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

Horkarlen begår inte hor medan han är troende, spritmissbrukaren dricker inte sprit medan han är troende, tjuven stjäl inte medan han är troende och rånaren rånar inte så att människorna höjer på ögonbrynen medan han är troende.”

Det innebär att hans tro är nedsatt. Att han inte gör sådana handlingar medan han är troende syftar på fullkomlig tro. Syndare är alltså exkluderade från de fullkomligt troende.

Det är också möjligt att enkom muslimen tilltalas i trons namn. I så fall inkluderas syndaren till Hans (ta´âlâ) ord:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ْوَلِلكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Troende! Säg inte: ”Hör på oss!” Säg hellre: ”Ha tålamod med oss” – och lyssna; ett plågsamt straff väntar de otrogna.”7

إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ

Religionen hos Allâh är islam.”8

Både syndaren och andra hamnar även under profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ord:

”Muslimen är broder till muslimen.”9

Syndaren inkluderas däremot inte till hyllade troende till skillnad från enkom troende. Exempelvis sade Han (ta´âlâ):

فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ

Och om en broder till honom vill efterskänka en del [av gärningsmannens skuld], skall en uppgörelse ingås i vederbörliga former och frågan om erläggande av skadestånd lösas i godo.”

Han kallade honom för ”broder” trots att han är dråpare. Han sade också:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ

De troende är bröder.”

Trots att de angrep varandra kallade Han dem för ”bröder”.

Sammanfattningsvis inkluderas syndaren till den oinskränkta tron som i:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ْوَلِلكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ

Troende! Säg inte: ”Hör på oss!” Säg hellre: ”Ha tålamod med oss” – och lyssna; ett plågsamt straff väntar de otrogna.”

och:

وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَئًا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ

Den som av misstag har dödat en troende skall befria en troende slav…”

De inkluderas dock inte till den fullkomliga tron vars innehavare hyllas som i:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ

Troende är enbart de som bävar i sina hjärtan då de hör Allâhs namn nämnas, och vilkas tro stärks då de hör Hans budskap läsas upp, och som litar helt till sin Herre.”

och:

Horkarlen begår inte hor medan han är troende…”

Hans fullkomliga tro försvann med hans synd. Därmed betraktas han bara som muslim, troende med en nedsatt tro eller troende med sin tro, syndare med sin stora synd. Han kallas inte för ”troende” helt och fullt, inte heller fråntas han sin tro helt och fullt. På så vis avvisas Mu´tazilah och Khawâridj. Därmed håller den troende fast vid Ahl-us-Sunnah wal-Djamâ´ahs dogm i denna väldiga fråga vari många har farit vilse och förfelat.

12:178

249:9-10

34:92

48:2

5al-Bukhârî (2475) och Muslim (57).

69:119

72:104

83:19

9al-Bukhârî (2442) och Muslim (2580).