51. Allah talar och vi talar

Skapelsen talar och Allâh (´azza wa djall) talar. Skapelsen hör och Allâh (djalla wa ´alâ) hör. Skapelsen ser och Allâh (djalla wa ´alâ) ser. Men Allâhs egenskaper är typiska för Honom och skapelsernas egenskaper är typiska för dem. De liknar inte varandra. Skapelsernas egenskaper är skapade till skillnad från Hans egenskaper som är oskapade och eviga och ändlösa. Hans tal varken upphör eller begränsas. Han (ta´âlâ) sade:

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

Säg: ”Om allt hav blev till bläck för min Herres ord, skulle havet helt visst sina förrän min Herres ord hade uttömts; om så hav lades till hav.”1

وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Om än jordens alla träd blev till pennor och havet, utökat med sju hav, blev till bläck skulle det inte räcka för att skriva ned Allâhs ord. – Allâh är allsmäktig, vis.”2

Allâh talar alltså när Han vill, Han talar i all evighet och Han talar i framtiden. Han (subhânahu wa ta´âlâ) påbjuder och förbjuder och ordnar. Hans tal är obegränsat. Han talade till Djibrîl och Djibrîl hörde Hans tal. Han talade till Mûsâ (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och Mûsâ hörde Hans tal. Under Himmelsfärden talade Han till Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Han har talat till Âdam.

Alltså talar Allâh ett tal som tillkommer Hans (djalla wa ´alâ) majestät. Hans tal liknar inte skapelsens tal. Inte heller liknar Hans andra egenskaper skapelsens egenskaper:

لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Ingenting är som Han – Han är den Hörande, den Seende.”3

1 18:109

231:27

342:11