22. al-Qummîs och al-´Ayyâshîs förvrängning av al-Baqarah

al-Qummî sade när han förklarade Allâhs (ta´âlâ) ord:

الم ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ

”Alif Lâm Mîm. Denna Skrift – här råder inget tvivel – är en vägledning för de gudfruktiga.”1

”Det har rapporterats att Abû ´Abdillâh (´alayhis-salâm) sade: ”Skriften är ´Alî som det inte finns några tvivel om och vägledningen för de gudfruktiga är ett klargörande för våra anhängare.”2

al-´Ayyâshî sade:

”Sa´dân bin Muslim rapporterade från några av sina kollegor, från Abû ´Abdillâh som sade: ”Denna Skrift är ´Alîs skrift som det inte finns några tvivel om och de gudfruktiga är våra anhängare:

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ

”… dem som tror på det dolda, dem som förrättar bönen och som ger åt andra av vad Vi har skänkt dem för deras försörjning.”3

Det vill säga underrättar om vad Vi har lärt dem.”4

Granskaren sade i kommentaren:

”al-Bihâr (21/21), al-Burhân (1/53) och as-Sâfî (1/58-59).”

Så förklarar Râfidhah Allâhs skrift; Skriften är ´Alî som det inte finns några tvivel om och de gudfruktiga är Shî´ah. Samtidigt är följeslagarna och alla andra troende bortstötta, vilsna, drabbade av vrede, hycklare och Eldens folk enligt Râfidhah.

12:1-2

2Tafsîr al-Qummî (1/30).

32:3

4Tafsîr al-´Ayyâshî (1/25-26).