20. Allah återupplivar utan svårigheter

Abû Dja´far at-Tahâwî (rahimahullâh) sade:

15 – Han återupplivar utan svårigheter.

FÖRKLARING

Det hör till Hans förmågas märkvärdigheter att Han tar död på skapelsen och likviderar den till jord och stoft så att ignoranten får för sig att Han (´azza wa djall) inte förmår att återuppliva den. Men återupplivandet är ingalunda svårt för Honom:

مَّا خَلْقُكُمْ وَلَا بَعْثُكُمْ إِلَّا كَنَفْسٍ وَاحِدَةٍ

”Att skapa er alla och låta er uppstå på nytt är detsamma som en enda människa.”1

وَهُوَ الَّذِي يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِ

”Han är Den som inleder skapelsen och som, när tiden är kommen, skall förnya den; det är en lätt sak för Allâh.”2

Avgudadyrkarna avfärdade återuppståndelsen då de tyckte att den var för osannolik. Allâh sade att de sade:

مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ

”Vem kan ge liv åt förmultnade ben?” Säg: ”Han som först skapade dem skall ge dem liv, eftersom Han har kunskapen om allt skapande.”3

I begynnelsen skapade Allâh (subhânahu wa ta´âlâ) skapelsen ur intet. Kan inte Han som har skapat den ur intet återskapa den? Frågan är rationell, för övrigt jämförs inte Allâh (subhânah) med skapelsen. Det är bara ett exempel:

وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَى

”Enbart de högsta egenskaper kan tillskrivas Honom.”4

Detta avvisar förnekaren. Han (ta´âlâ) sade:

وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ

”Hon tillämpar en liknelse på Oss och glömmer bort sitt egna skapande.”5

Människan glömmer att det har funnits en tid då hon inte existerade alls:

هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنسَانِ حِينٌ مِّنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُن شَيْئًا مَّذْكُورًا

”EN OÄNDLIG tid förflöt före människans ankomst då hon var något helt okänt.”6

Hon glömmer bort att Allâh skapade henne ur intet. Sedan skall Han återsamla människorna i deras ursprungliga skepnad:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاء وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ

”Och till Hans under hör att himlarna hålls uppe på Hans befallning. Och till sist, när Han kallar er att stiga fram ur gravarna, skall ni stiga fram.”7

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَى فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ

”Och hornstötar skall ljuda och alla i himlarna och på jorden – utom de som Allâh vill – skall falla livlösa till marken. Ännu en hornstöt – och de reser sig och skådar.”8

Det är den första stöten som medför skräck och död. På den andra stöten infaller uppståndelsen:

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ يَنسِلُونَ قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ

”Och det skall stötas i hornet och alla skall skynda ut ur gravarna för att möta sin Herre; och de skall jämra sig och ropa: ”Vem har väckt oss ur vår djupa sömn?” ”Detta är vad den Nåderike har lovat – budbärarna sade sanningen.”9

Allâh förmår alltså allting. Detta avvisar hädarna som inte anser att Allâh kan återuppliva de döda som de var. Han (ta´âlâ) sade:

أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّيَ بَنَانَهُ

”Tror människan att Vi inte förmår sätta samman hennes ben? Visst förmår Vi det! Vi förmår återställa hennes fingerspetsar!”10

På så vis verkar Allâhs förmåga, vilja och önskan. Ingenting är omöjligt för Honom. Dessvärre jämför vissa Allâh med Hans skapelse varför de anser återuppståndelsen vara osannolik. Enligt dem är det omöjligt, men de reflekterar inte alls över Allâhs förmåga. De underskattar Allâh, vilket bevisar deras okunnighet om Honom (´azza wa djall).

131:28

230:27

336:78

430:27

536:78

676:1

730:25

839:68

936:51-52

1075:3-4