165. al-´Ayyâshîs andra förvrängning av at-Tawbah

al-´Ayyâshî sade:

”Hanân bin Sudayr berättade att Abû ´Abdillâh sade:

”En grupp från Basrah kom in till mig och frågade mig om Talhah och az-Zubayr. Jag sade att de tillhörde otrons ledare. Då ´Alî var i Basrah och radade upp hästarna sade han till sina anhängare: ”Ha inte bråttom med dem förrän jag ursäktar mig själv inför Allâh och dem.” Han reste sig upp mot dem och sade: ”Basrahs invånare! Tycker ni att jag dömer orättvist?” De svarade: ”Nej.” Han sade: ”Fördelar jag partiskt?” De svarade: ”Nej.” Han sade: ”Har ni vänt er mot mig och hävt min trohetsed för att jag suktar efter det jordiska för bara mig och min familj?” Han sade: ”Har jag verkställt straffen på er till skillnad från andra?” De svarade: ”Nej.” Han sade: ”Varför upphäver ni min trohetsed men inte andras? Jag har granskat saken och insett att det inte finns något annat än otro eller svärd.” Därefter gick han till sina anhängare och sade: ”Allâh (ta´âlâ) säger i Sin skrift:

وَإِن نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ

”Om de, efter att ha ingått ett fördrag, bryter sina under ed givna löften och angriper er tro, kämpa då mot dessa otrons banerförare, vars eder saknar allt värde, för att förmå dem att upphöra.”1

Jag svär vid Honom som klöv fröet, bildade människan och utvalde Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) till profet! Ni är den här versens folk. De har inte bekrigats sedan den uppenbarats.”2

Allâh har rentvått Abû ´Abdillâh från denna lögn och förvrängning av Allâhs skrift och Takfîr på Talhah, az-Zubayr och Basrahs invånare. Han var ingen Râfidhî som ljög och hatade Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) bästa följeslagare. Jag har redan klargjort ´Alîs position till hans bröder Talhah och az-Zubayr när han sade:

”Jag hoppas att jag, Talhah och az-Zubayr tillhör dem som Allâh sade om:

وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ

”Vi skall rensa bort ur deras bröst agg, de skall vara bröder på upphöjda troner mitt emot varandra.”3

Han gjorde inte alls Takfîr på invånarna i Basrah, inte heller bekrigade han dem för otro eller argumenterade med denna vers för det. Varken han, Talhah eller az-Zubayr ville kriga. Det var era förfäder, Ibn Saba’s lärjungar, som månade om krig och verkligen lyckades starta ett krig mellan de två grupperna.

Varför beslagtog han inte deras egendomar och kvinnor om han bekrigade dem för otro? Varför förblev de under hans myndighet efter kriget utan att krävas på ånger för otro? Accepterade han deras otro? Utsåg han Ibn ´Abbâs till deras böneledare som tilltalade dem i islams namn utan att uppmana dem till ånger för otro? Bevisar inte detta Râfidhahs lögn mot ´Alî och hans bröder?

Lägg till det att versen handlar om hedningarna och deras avtal med Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Allâh klargjorde för Sitt sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och de troende hur de skulle förhålla sig till dem:

اشْتَرَوْاْ بِآيَاتِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِيلاً فَصَدُّواْ عَن سَبِيلِهِ إِنَّهُمْ سَاء مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ لاَ يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلاًّ وَلاَ ذِمَّةً وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَنُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ وَإِن نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ أَلاَ تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّواْ بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُم بَدَؤُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن كُنتُم مُّؤُمِنِينَ

”De har sålt Allâhs budskap för en ynklig slant och de lockar från Allâhs väg. Vad de gör är ont. De tar ingen hänsyn till vare sig släktskap eller gällande regler om skydd när det gäller en troende – deras fientlighet känner inga gränser. Men om de visar ånger och ber och betalar allmosan, då är de era bröder i tron. Så framställer Vi budskapen fast och klart för de insiktsfulla. Om de, efter att ha ingått ett fördrag, bryter sina under ed givna löften och angriper er tro, kämpa då mot dessa otrons banerförare, vars eder saknar allt värde, för att förmå dem att upphöra. Eller tvekar ni att kämpa mot människor som har brutit sina eder och som hade planer att jaga bort sändebudet och som var de första att angripa er? Hyser ni rädsla för dem? Men om ni är troende är det Allâh som ni bör frukta!”4

Hur kan Râfidhah implementera dessa verser på Talhah, az-Zubayr och deras muslimska följe när versen handlar om avgudadyrkarna? Avgudadyrkarna gjorde sig bland annat skyldiga till att köra ut Allâhs sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) och hans följeslagare ur deras hem och inleda krig mot muslimerna – gjorde Talhah, az-Zubayr och deras bröder också det? Mus´ab bin Sa´d bin Abî Waqqâs sade:

”Sa´d gick förbi en Khâridjî som sade till honom: ”Du tillhör otrons ledare.” Då sade Sa´d: ”Du ljuger. Jag rentav krigade mot otrons ledare.”

Detsamma gjorde Talhah och az-Zubayr. Då Khawâridj gör Takfîr på ´Alî och Râfidhah på Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare, säger vi till dem att de ljuger och uttalar sig gravt.

19:12

315:47

49:9-13