161. al-´Ayyâshîs femte förvrängning av al-Anfâl

al-´Ayyâshî sade:

Djâbir berättade att han frågade Abû ´Abdillâh Dja´far bin Muhammad om den dolda förklaringen till versen:

إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ

Han ingav er ett stort lugn och en känsla av trygghet och lät ett regn falla från himlen för att rena er och lossa Djävulens smuts om er, stärka ert mod och göra er stadiga på foten.”1

Han sade: ”Dess dolda betydelse är att himlen står för Allâhs sändebud och vattnet står för ´Alî. Allâh har låtit ´Alî komma från Allâhs sändebud. Det är betydelsen av Hans ord:

لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ

… för att rena er…”

Allâh renar hjärtan hos dem som står på ´Alîs sida. Hans ord:

وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ

… och lossa Djävulens smuts om er…”

betyder att den som är med ´Alî renas och får ett starkt hjärta:

وَلِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ

… stärka ert mod och göra er stadiga på foten.”

Det vill säga med ´Alî.”2

Allâh har rentvått den rena Abû Dja´far al-Hâshimî från denna lögn. Denna deras förklaring är ett uppenbart bevis för att Râfidhah är genomsyrade i mystik. Himlen åsyftar molnen och inte Muhammad (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam). Vattnet var regnet som regnade över den troende armén och Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare för att rena dem och lossa Djävulens smuts om dem för att stärka deras mod och göra dem stadiga på foten. Versen syftar alltså inte på deras fiender Râfidhah som förargas av Muhammads (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) följeslagare och alla deras förträffligheter. Behagas ´Alî och hans hus av detta kätteri som Bâtiniyyah förknippar med dem? Aldrig.

18:11

2Tafsîr al-´Ayyâshî (2/50).